1)  Uitreiking eerste certificaten ‘Duits in de Beroepscontext’

a) ROC Alfa-college Hoogeveen

Op 11 juli 2018 werden op het ROC Alfa-college in Hoogeveen de eerste serie certificaten ‘Duits in de Beroepscontext’ uitgereikt, in het bijzijn van Gedeputeerde Cees Bijl en leden van Provinciale Staten van de Provincie Drenthe, wethouders van Hoogeveen en Emmen, vertegenwoordigers van de Stichting Duits in de Beroepscontext en het Goethe-Instituut Nederland. De organisatie lag in handen van het Rijnland-Instituut. Op de website van RTV Drenthe (https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/136806/Alfa-college-reikt-als-eerste-mbo-Goethe-certificaat-uit) staat een verslag hierover.

In een persbericht meldt het Alfa-college zelf dit over het heuglijke feit:

Dubbel feest voor 25 studenten in Hoogeveen

 HOOGEVEEN – Dubbel feest voor 25 studenten van de Business School van het Alfa-college in Hoogeveen. Naast een mbo-diploma ontvingen zij ook een certificaat Duits in de beroepscontext van het gerenommeerde Goethe Instituut. Het Alfa-college is het eerste mbo in Nederland waar studenten dit Europees erkende certificaat overhandigd krijgen. Wethouders Gert Vos en Bouke Arends van gemeenten Hoogeveen en Emmen en Cees Bijl, gedeputeerde van de provincie Drenthe, zetten de studenten in het zonnetje en onderstreepten het belang van kennis van het Duits in de regio. Zij wensten de studenten ‘Viel Erfolg’ in hun verdere carrière.

De laatste jaren is de belangstelling voor de Duitse taal gegroeid. Het Alfa-college zet al enkele jaren in op lessen in Duitse taal en cultuur en biedt Duits bij diverse opleidingen aan. Daarnaast wordt door andere het Rijnland Instituut ingezet op het vergroten van kennisuitwisseling tussen Duitsland en Nederland. Christien de Graaff, lid College van Bestuur van Alfa-college: “Mbo-studenten kunnen veel meer. Wij bieden de studenten kansen om zich binnen en buiten hun studie verder te ontwikkelen als wereldburger.”

Na een succesvolle pilot vorig jaar om Duits in de beroepscontext af te sluiten met examens bij het Goethe Instituut, krijgt dit jaar de eerste lichting studenten het Goethe-certificaat. Wim van de Put, docent Duits bij Alfa-college en lid van de landelijke werkgroep Duits, heeft de groep van 25 studenten van de Business School (opleiding Junior Accountmanagement) begeleid: “Leuk om te zien dat studenten enthousiast raken en meedoen aan de examens bij Goethe Instituut. Duits in de beroepscontext kan per opleidingsgebied verschillen. Nu betrof het studenten van de opleiding Junior Accountmanagement. Maar er hebben ook 150 studenten van andere opleidingen (Bouw, Zorg en Welzijn, andere opleidingen Business School) meegedaan aan de examens in Duits lezen, luisteren, schrijven en spreken. Zij kunnen volgend jaar het certificaat mee naar huis nemen.”

Verschillende nationaliteiten

De studenten van de opleiding Junior Accountmanager kregen Duits gericht op handel. “Zo hebben de studenten onder andere geoefend in het houden van een verkoopgesprek in het Duits en in het te woord staan van klanten. Ook hebben ze presentaties in het Duits gehouden. Naast het mondelinge gedeelte hebben ze ook mails moeten beantwoorden waarin een klant een vraag of een klacht had. Zo oefenden de studenten de vakterminologie in het Duits waar ze als junior accountmanager mee te maken kunnen krijgen”, aldus Van de Put.

Studenten vinden het handig om Duits te hebben geleerd. Student Martijn gaat hbo Verpleegkunde studeren en denkt het in de toekomst goed te kunnen gebruiken. “In een ziekenhuis komen patiënten van verschillende nationaliteiten. Duits komt dan vast van pas, in deze grensregio.”

Grensregio is één regio

Ook de provincie Drenthe vindt kennis van Duits ontzettend belangrijk. Cees Bijl, gedeputeerde van de provincie Drenthe: “We moeten naar een andere mindset. De grensregio is eigenlijk één regio. Trek een cirkel van 50 km en je zit in Duitsland. Dan is het van belang dat we elkaars taal spreken. Als provincie willen we ons inzetten om meer stageplaatsen te creëren en betere openbaar vervoerverbindingen in de grensregio te realiseren.”

Het Rijnland Instituut, samenwerkingsverband tussen Stenden Hogeschool, Alfa-college en Drenthe college, stimuleert de Duits-Nederlandse internationalisering. Het trekt hierin samen op met partners in de grensstreek. Cigdem Zantingh, een van de projectleiders van het Rijnland Instituut: “Het Goethe-certificaat geeft de studenten een goede basis om grensoverschrijdend aan de slag te gaan.”

 

b) ROC Landstede Harderwijk 

Een week eerder werden in Harderwijk ook al de eerste certificaten Duits in de Beroepscontext uitgereikt. In het persbericht meldt de school met terechte trots het volgende hierover:

Internationale primeur voor ROC Landstede in Harderwijk. Daar werden de allereerste certificaten ‘Duits in de Beroepscontext’ uitgereikt. In totaal 24 studenten ontvingen het document. Niet alleen mooi op het CV, maar ook waardevol in de zoektocht naar een baan. Want Duitsland is de grootste handelspartner van Nederland, en na Frankrijk en de VS is Nederland de nummer 3 van Duitsland.

Het wereldwijd erkende certificaat Duits A2/B1 is ontwikkeld door de Stichting Duits in Beroepscontext in samenwerking met het Duitse Goethe-Institut. ‘Samen met 14 andere ROC’s in Nederland heeft Landstede de primeur’, vertelt docent en projectcoördinator Harry H. Wedekind.

‘Dit certificaat is nu nog uniek in de wereld voor beroepsopleidingen. Het is een internationaal erkend bewijs van de kennis van de Duitse taal in woord en geschrift, vergelijkbaar met het Cambridge English certificaat.’ Het bijzondere van het certificaat Duits in de Beroepscontext is dat het echt insteekt op het mbo, met beroepsgerichte taalvaardigheden. ‘Het gaat niet alleen om algemeen Duits, daarvoor zijn de normale Goethe certificaten, maar om vakgericht Duits’, legt Harry uit. ‘Dat maakt het heel waardevol voor het mbo en voor het bedrijfsleven.’

Dubbel examen

De studenten kunnen kiezen voor het extra examen “Duits in de Beroepscontext. Ze krijgen daarvoor een intensieve training en doen dubbel examen: het gewone schoolexamen en het door het door de Stichting |Duits in de Beroepscontext ontwikkelde examen.

De examens zijn afgenomen door Harry en zijn collega’s Anja Busse en Simon Voorberg. Zij hebben daarvoor een speciale tweedaagse examentraining gevolgd.

Bij Landstede is deze extra mogelijkheid als pilotproject geïntroduceerd en voorlopig alleen in Harderwijk beschikbaar. Studenten van andere locaties kunnen zich wel in Harderwijk voor het examen aanmelden en meedoen. ‘Dit eerste jaar hebben 24 studenten van verschillende richtingen meegedaan’, vertelt Harry. ‘Het gaat om tweede- en derdejaars studenten Toerisme, Secretarieel, Bedrijfsadministratie en Techniek. Ze hebben verschillende niveaus behaald van A2 tot zelfs C1 op het gebied van lezen luisteren, spreken en schrijven.’

Trots

Renee van der Meer volgt de opleiding Managementassistente/Directiesecretaresse. ‘In het begin zag ik er tegenop, maar ik ben nu heel blij dat ik het gedaan heb. Je krijgt er meer zelfvertrouwen van, ik kan me nu veel beter in het Duits redden dan voorheen. Ik ben wel trots dat ik het gehaald heb!’ Amber Morren volgt ook de opleiding Directiesecretaresse. Ze had de hoogste score. ‘Dat komt misschien omdat ik stage heb gelopen bij een uitgeverij in Düsseldorf. Dat was heel leuk, nog leuker dan ik verwachtte. Dus Duits in de Beroepscontext was wel een logische stap. Ik ben heel blij dat ik het heb gedaan.’

Waardevol

Max Schreuder volgt de opleiding Middenkader Engineering. ‘Het bijzondere is dat je dus echt technisch gericht Duits onderwijs krijgt. Dat is heel nuttig voor mijn opleiding. Het was een fijne, zeer beroepsgerichte cursus, waar ik veel van heb opgestoken. En zo’n diploma staat niet alleen goed op je CV, je kunt er in je loopbaan heel veel aan hebben.’

Shanya Bosman knikt. ‘In de zomervakantie werk ik bij Maars, een internationaal bedrijf in Harderwijk, waar ik me nu kan richten op Duitse klanten, en de administratie voor Duitsland kan doen. Het maakt je een stuk waardevoller op de arbeidsmarkt.’

Harry is het er mee eens. ‘Administratie, toerisme, techniek of in welke branche je ook werkt: het is in zo’n klein land als Nederland heel handig om meerdere vreemde talen te spreken.’

Marijke Mosterman   /   Harry H. Wedekind

 

c)

Ook ROC Hoornbeeck in Kampen heeft de Goethe-certificaten van de Stichting Duits in de Beroepscontext anderhalve week geleden met groot genoegen uitgereikt. ROC Aventus in Apeldoorn/Deventer reikt in juli 2018 eveneens de eerste Goethe-certificaten voor het keuzedeel Duits uit, na de zomervakantie gevolgd door de ROC’s Graafschap College in Doetinchem en Koning Willem I in ‘s-Hertogenbosch. Hou onze website in de gaten! Wordt vervolgd.

 

2) Leren van de buren – een feestelijk congres!

Lernen vom Nachbarn / Leren van de buren, Kongress Nr. 17 in der Wasserburg Rindern, 23.4.2018

 

Gut 200 niederländische DeutschlehrerInnen und deutsche NiederländischlehrerInnen waren am 23. April 2018 nach Rindern bei Kleve, in die wunderschöne Wasserburg gekommen, zum 17. Kongress in der seit 2001 laufenden Kongressreihe Lernen vom Nachbarn/Leren van de buren. Es war der bestbesuchte Kongress in dieser Serie bis jetzt: gut 170 TeilnehmerInnen und 30 Work- und HörshopleiterInnen und OrganisatorInnen.  Joana Duarte (Professorin für Mehrsprachigkeit, NHL/Stenden Hogeschool) übernahm die Eröffnungsveranstaltung und Ludger Kazmierczak (WDR) die Abschlussveranstaltung, beide zum großen Vergnügen der Anwesenden. Dazwischen fanden 14 Hör- und 7 Workshops statt, auch diese in der Regel zur großen Zufriedenheit der Teilnehmer.

Wichtige Themen waren:

  • Konzepte von Mehrsprachigkeit und ihre Konsequenzen für den Fremdsprachenunterricht
  • Entwicklungen im MBO und an Berufskollegs
  • Projektinfos: LinQ (Nuffic), Deutsch macht Spaß, Schüleraustausch, Belevingsonderzoek DIA
  • Schulsystemvergleich Deutschland/Niederlande
  • Kurz- und Kürzestfilme
  • Slam Poetry
  • Comics und ihre Möglichkeiten
  • Landeskunde
  • Das fesselnde RU-Projekt Drillingsberichte, anlässlich der Briefe, die der jüdische Arzt Felix Oestreicher über das Leben seiner „Drillinge“ und Familie kurz vor und während des Zweiten Weltkriegs schrieb. Seine 82-jährige Tochter Helli war auf dem Kongress mit dabei.

Auf der Kongresswebseite http://www.ru.nl/nachbarsprache/neuigkeiten-und-veranstaltungen/events/23-04-2018-kongress-lernen-vom-nachbarn/ werden bald die verschiedenen Beiträge und Materialien publiziert werden. Auch ein Videobeitrag ist vorgesehen. Ein Teaser wurde bereits vor dem Kongress freigegeben: http://www.ru.nl/nachbarsprache/vm/lernen-vom-nachbarn-teaser/.

Dank der Tatsache, dass der Kongress unter den Fittichen des Interregprojekts Nachbarsprache/buurcultuur stattfand und von der Taalunie generös bezuschusst wurde, war die Teilnahme fast kostenlos. Vorgesehen ist ein 18. Kongress, irgendwann in etwa zwei Jahren.

 

3) Dag van de buurtaal, Bredevoort 19-4-2018

Bijna op de kop af 60 jaar na de oprichting van de Euregio en geheel in de geest van Alfred Mozer die met zijn ideaal van (culturele) uitwisseling destijds aan de wieg van de Euregio stond, vond op 19 april 2018 de vijfde ‘Dag van de Buurtaal’ plaats, net als vorig jaar weer op diverse locaties in Bredevoort, met groot succes.

Er deden zo’n 170 leerlingen mee van drie Achterhoekse (Schaersvoorde, Marianum en Baudartius) en vier Duitse scholen uit de regio Bocholt/Borken (Marien Gymnasium, Merian Realschule, Gymnasium Georgianum en Verbundschule Isselburg).

In de 10 verschillende workshops gingen qua nationaliteit gemengde groepen leerlingen met allerlei thema’s aan de slag, waarbij het praktisch gebruik van elkaars buurtaal – Nederlands of Duits – centraal stond. ’s Morgens vond onder andere een spelletjes-, kunst-, schilder-, muziek-, geschiedenis- en literatuurworkshop plaats. ’s Middags was er voor alle leerlingen een estafetteloop met communicatieve opdrachten rondom de Slingeplas. Op Regio8-TV staat een kort tv-verslag van het evenement: http://www.regio8.nl/leerlingen-leren-deutsche-sprache-spreken/nieuws/item?1078264. Daarin vertellen leerlingen heel zinnig over het nut en de noodzaak van Duits. Erg leuk! Kijken dus!

 

4) Frühstücksei van het Duitsland-Instituut Amsterdam (DIA)

Al sinds jaar en dag levert het DIA wekelijks korte kant-en-klare lesideeën onder de titel Frühstücksei. Ter gelegenheid van de Dag van de Duitse Taal (17-4-2018) is er een fraaie beroepsgerichte aflevering verschenen. Zie https://duitslandinstituut.nl/artikel/25708/fruhstucksei-woche-16-deutsch-im-berufsleben en profiteer ervan!