In schooljaar 2016 – 2017 werden met de invoering van de nieuwe kwalificatiestructuur in het MBO de keuzedelen formeel ingevoerd. Op de website van het SBB https://kwalificatiestructuur-mijn.s-bb.nl/ kun je alle actuele informatie vinden over de kwalificatiedossiers en keuzedelen.
Er zijn generieke keuzedelen en keuzedelen die aan beroepsdossiers gekoppeld zijn. De laatste zijn bedoeld als een verrijking of verdieping van het beroepsprofiel. Het kan hier bijvoorbeeld gaan om een regionale invulling van de opleiding in overleg met het bedrijfsleven. De keuzedelen Duits (oorspronkelijk door de stichting Duits in de Beroepscontext ontwikkeld, later overgenomen door SBB), zijn generieke keuzedelen en dus niet niet aan een specifiek dossier gekoppeld. Ze kunnen dus in tal van beroepsopleidingen worden aangeboden.
Het is voor de kwaliteit van het beroepsonderwijs van doorslaggevend belang dat deze generieke keuzedelen Duits door de docenten binnen de beroepscontext worden aangeboden en uiteindelijk als zodanig worden geëxamineerd. Daarom zijn er voor alle relevante branches aparte servicedocumenten ontwikkeld die de docenten helpen om hun keuzedeel beroepsspecifiek aan te bieden. We adviseren docenten dringend om deze servicedocumenten te raadplegen bij het ontwikkelen van hun onderwijsaanbod. In samenwerking met het Goethe-Institut zijn daarom ook de beroepsspecifieke keuzedeel examens ontwikkeld.
In april 2018 zijn de actuele keuzedelen Duits vastgesteld en beschikbaar gesteld op de website van de SBB: Duits in het beroepsonderwijs A1/A2, A2/B1 en B1/B2.
Er staat in beschreven welke taalvaardigheden een student op welk niveau moet afleggen. De niveaus in de naamgeving corresponderen met de inhoud. Dit vergroot het civiel effect. Daarnaast bieden ook deze keuzedelen ruimte om het onderwijs in verschillende beroepscontexten in te vullen. De servicedocumenten blijven hun waarde voor de onderwijspraktijk behouden.
In de huidige keuzedelen Duits worden de beheersingsvoorschriften voor elke taalvaardigheid expliciet beschreven. Op welke manier het examen daarvoor wordt ingericht en hoe de school tot een eindoordeel komt, wordt in het keuzedeel niet beschreven. De examencommissie is verantwoordelijk voor de wijze waarop de school de taalvaardigheden examineert; de school bepaalt de werkwijze en de manier van beoordelen.